pondělí 24. září 2012

SMETANOVÉ MUFFINY S BÍLOU ČOKOLÁDOU A RYBÍZEM




Tyhle muffinky jsem stačila napéct již několikrát. Těsto je neuvěřitelně jednoduché, díky ingrediencím i kdykoli dostupné, nádherně nadýchané a měkké. Funguje jak samotné (muffinky pak stačí posypat moučkovým cukrem a máte ideální pochoutku k čaji na nedělní odpoledne), tak i jako základ pro cupcakes. Já jsem se rozhodla, že se pokusím vymyslet ještě další variantu. Všechny muffinky se snědly a byly chváleny na 'Tradiční snídani na začátku prvního školního roku na GHŠ hl. m. Prahy', takže předpokládám, že to byla varianta správná :)

Na základních 12 větších muffinů budete potřebovat:

Suchá složka:

250 g hladké mouky
160 g cukru (používám třtinový)
2 lžičky sody bicarbony
půl lžičky práčku do pečiva
půl lžičky soli

‘Mokrá’ složka:

200 g zakysané smetany
2 vejce
160 ml mléka
lžička vanilkového extraktu

Suchou složku promícháme. Na mokrou složku prošleháme vejce se smetanou, pak přišleháme i mléko a vanilkový extrakt. Obě složky smícháme, ale nesmíme přemíchat, jinak by muffinky skončily hutné a zdrclé. Obecně by mělo stačit tak 10 míchnutí, to, že v těstě zůstávají hrudky, vůbec nevadí.

Tekuté těsto plníme do formy na muffiny vyložené papírovými košíčky zhruba do výše ¾. Pečeme v troubě vyhřáté na 200°C zhruba 15 minut (nebo dokud nebudou vršky zlaté a špejle nevyjde suchá).

Na rybízovou náplň jsem použila:

100 g bílé čokolády, rozlámané na malé kousky
100 g smetany ke šlehání
jednu velkou hrst červeného rybízu

V kastrůlku přivedeme smetanu k varu. Jakmile se tak stane, odstavíme z ohně a přisypeme čokoládu s rybízem. Metličkou prošleháváme dohladka, dokud se čokoláda nerozpustí. Poté dáme vychladit do lednice.

Mně tato náplň (přesněji řečeno ganache) zůstala poměrně tekutá, nejspíš kvůli vodě z rozmrazeného rybízu (kterou jsem, sypu si popel na hlavu, nějak zapomněla odfiltrovat). Konzistence by každopádně měla být taková, že by se ganache na muffin měla nechat v pohodě namazat. Mou situaci s příliš tekutou náplní jsem tedy vyřešila tak, že jsem každý muffin uprostřed trochu vydlabala a ganache plnila dovnitř. Myslím, že to určitě ke škodě nebylo. Finální zdobení je tudíž jen na Vás - muffinky můžete náplní mazat, plnit, ale i ozdobit pomocí cukrářského sáčku se širokou koncovkou (kvůli rybízu). Pak už jen stačí muffinky i s polevou ještě na chvíli vychladit, a můžete podávat. K snídani, k svačině, jen tak... tahle forma dortíčků je vyloženě multifunkční.

Žádné komentáře: