pondělí 24. září 2012

JOGURT


V poslední době mě popadají chutě vyrábět si všechno, co jen jde, doma (A nejvíc tak ve dvě ráno, damn it.). Od jogurtu, přes tvaroh a ricottu, až po různé pečivo a samozřejmě chleba.

Chleba je teda rozhodně kapitola sama pro sebe, jen vyvést kvásek trvá asi týden. Což mě rozhodně neodrazuje, jen to bude chtít asi kapku více odhodlání. Zatím mám tedy za sebou bagety a jogurt. Ten jsem tak nějak chtěla naočkovat už po cviku z mikrobiologie, kde jsme probírali mléčné kultury. Prej to jde doma a úplně jednoduše. Je to fakt (nechápu jogurtovače).

Na zhruba 7 porcí bílého jogurtu budete potřebovat:

1 l plnotučného mléka (použila jsem Olma selské, dobře poslouží také BIO, ale mléko musí být každopádně plnotučné)
2 kelímky jogurtu s živou jogurtovou kulturou (použila jsem Hollandia)
teplo a 1 peřinu :)

Nejprve ohřejeme mléko na 50°C. Pokud máte kuchyňský teploměr, použijte ho, pokud ne (jako já), sejměte mléko z ohně jakmile v něm už neudržíte ponořený prst.

Jakmile mléko sejmete, přimíchejte jogurty a směs přelijte do čisté uzavíratelné nádoby (například do lahve). Tu můžete ještě obmotat folií (bublinkovou, potravinářskou) a všechno to šoupněte do tepla pod peřinu, kde bude probíhat kultivace (rozmnožení bakterií jogurtové kultury). Já kultivovala zhruba 14 hodin, ale 12 by mělo také stačit. Během tohoto procesu nádobu neodkrývejte!

Hotový jogurt bude trošku řidší, než jsme zvyklí. Přelijte ho do předpřipravených, čistých a suchých nádob (pro jistotu doporučuju vyvařit) a uschovejte v ledničce. Podávat můžete s oblíbeným ovocem, marmeládou, jamem či jakkoli jinak vaše fantazie uzná za vhodné :)

Trochu mikrobiologie

Mlékárenská bakteriální jogurtová kultura je směsná kultura kmenů. Slouží k zakvašení plnotučného, pasterovaného mléka o původní sušině 12 - 12,8 % nebo o dvojnásobné sušině 24 - 25,6 %. Najdeme zde bakterie dvojího typu - Lactobacillus delbrueckii, subsp. bulgaricus a Streptococcus thermophilus. Používá se k výrobě jogurtů a jogurtových nápojů. Kultivační teplota při výrobě musí být 42 - 45°C, doba kultivace je potom 3,5 - 4,5 hodiny (pokud jste tedy schopni udržet jogurt při této teplotě - např. na topení - není nutné dodržovat mnou zmíněných hodin 12). pH produktů se pohybuje mezi 4,2 - 4,6 (je tedy kyselé).

Žádné komentáře: