neděle 7. října 2012

SMETANOVO-HRUŠKOVÝ KOLÁČ S ROZMARÝNEM




O víkendu jsem hledala něco jednoduchého na přípravu v provizorní kuchyni, aby se to dalo bez problémů upéct v remosce. Na apetitonline.cz jsem našla tuhle dobrotu a trochu si ji vylepšila. Doporučuju nepodceňovat přípravu !

Na koláč do klasické dortové formy budete potřebovat:

1 kg oloupaných hrušek, nakrájených na plátky (samozřejmě bez jádřinců)
100 g moučkového cukru
500 ml smetany ke šlehání (čím větší obsah tuku, tím lépe)
250 g hladké mouky
125 g másla
1 vejce a dva žloutky
80 g cukru krupice (lépe třtinový)
lžičku skořice
snítku rozmarýnu, natrhanou na kousky

Plátky hrušek dáme do větší mísy, zalijeme smetanou, přidáme skořici, moučkový cukr a natrhané lístky rozmarýnu. Vše pořádně promícháme, přikryjeme folií a necháme přes noc odpočinou v ledničce.

Mouku si v míse smícháme s cukrem, máslem, jedním vejce a žloutkem a rychle zpracujeme na těsto. Z těsta si poté oddělíme jednu třetinu a ze zbytku vyválíme kulatou placku velikou asi tak, abychom s ní mohli vyložit vymazanou formu a konce lehce přečnívaly přes okraje. Na dno pak vysypeme hrušky se smetanou.

Oddělenou třetinu těsta si vyválíme na placku o průměru formy a přikryjeme jí hrušky. Přečnívající okraje přehrneme přes vrchní vrstvu a spojíme prsty. Do středu ještě uděláme malou díru, aby mohla při pečení odcházet pára.

Poslední žloutek použijeme na potření vršku koláče a dáme péct cca na 30 minut při 170°C.

Hotový koláč poprášíme moučkovým cukrem, necháme lehce vychladout a podáváme teplé.

A zde přichází opět okénko pro moji pečicí debilitu (nevim, co se mnou tenhle tejden bylo ?!). Prosimvás, použijte JEN smetanu ke šlehání (31%) nebo s ještě vyšším obsahem tuku ! Já, jakožto líná chalupářka, jsem slepě sáhla rovnou po tom, co v lednici bylo a bylo mi to úplně jedno. Nesmí! Nepoužívejte smetanu na vaření (12%) ! Měla jsem jeden kelímek ke šlehání a jeden na vaření. Výsledek byl ten, že náplň všude vytekla a koláč vůbec nedržel pohromadě, protože ta jedna smetana byla spíš voda, než smetana.. No, tak hlavně, že jsem si to pak hned dokázala odůvodnit, Že bych přemejšlela třeba předem, to už mě ale nenapadlo. No, nicméně jíst se to dalo a po zchladnutí a vychlazení to drželo pěkně... Ale tak nějak asi správně předpokládám, že kdybych dodržela původní ingredience, bylo by to i chuťove mnohem lepší. No...

Musím říct, že takto upravený koláč měl šmrnc. Jestli příliš nefandíte skořici, uberte tak ¾ lžičky nebo ji nedávejte vůbec, protože lžička je zde už poměrně výrazná (možná i trochu na úkor rozmarýnu). Každopádně je to nádherně voňavý koláč pro takovou tu chladnou podzimní neděli, kdy ale ještě krásně svítí slunce, a tak vůbec... .)

2 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Zdravím, tak dnes jsem se rozhodla vyzkoušet tento koláč....je to vynikající a strašně jednoduché na přípravu :) děkuji za inspiraci a chválím super blog ;-)

řekl(a)...

dekuju moc ! .)