středa 22. května 2013

DOMÁCÍ PEČIVO III. - HOUSKY





Do třetice jsem se pustila do poctivého domácího pečiva - tentokrát to byly pořádné, kynuté, křupavé housky, ne žádné ty bílé vatové koule, které prodávají na každém rohu.

Recept jsem našla u Kuchařky ze Svatojánu, je skvělý a 100% funguje. A ač toho byl opravdu ranec, u nás doma stejně déle jak do druhého dne nevydržely - holt čerstvé pečivo a hladoví chlapi (nejen).

Na 16 housek budeme potřebovat:

30 g čerstvého droždí
lžičku cukru
100 g + hrst žitné mouky
hrnek a něco navíc vlažného mléka
100 g celozrnné pšeničné mouky
300 g hladké mouky
lžičku soli
5 lžic olivového oleje
150 g tučného tvarohu
1 vajíčko

Nejprve si připravíme kvásek. Droždí si smícháme s cukrem, vmícháme hrst žitné mouky a trochu vlažného mléka a necháme v teple vzejít. (Jde to opravdu rychle - já jsem hrnek s kváskem dala v dobré víře pod peřinu a asi za deset minut jsem měla kvásku pomalu plnou postel - droždí holt ještě není úplně moje parketa.)

Do větší mísy si mezitím prosejeme všechny mouky, přidáme sůl, olej, tvaroh a mléko a nakonec vmícháme kvásek. Začneme zpracovávat těsto - jde to pomalu, těsto se opravdu velmi lepí a my musíme zpracovávat tak dlouho, dokud lepit přestane. Je to dost o trpělivosti (a síle!), já se přiznám, že jsem jí tolik neměla, snad tedy postačí, když bude těsto hladké a pružné. (Ale nepodceňovat!)

Z těsta si pak vytvoříme bochánek, pořádně zaprášíme moukou a dáme pod utěrkou vykynout na hodinu a půl.

Po této době těsto vyklopíme, prohněteme a rozdělíme na 16 stejně velkých kousků - z těch budeme tvořit jednotlivé housky. Každý si rozdělíme na 3 díly, vyválíme je v ‘hady’ a upleteme copánek. Vzniklé housky klademe na plech vyložený pečicím papírem, potřeme rozšlehaným vejcem, posypeme mákem a necháme ještě 15 minut kynout. Poté pečeme dozlatova při 200°C 20 až 30 minut.

Ještě teplé housky jsou skvělé jen tak s máslem; druhý den pak na výjimečnou svačinku.

Žádné komentáře: