čtvrtek 10. ledna 2013

DOMÁCÍ PEČIVO II. - CELOZRNNÝ CHLÉB



Po delší odmlce doplňuju, co jsem slíbila - další druh pečiva, který můžete naprosto jednodušše ‘upatlat’ doma a nemusíte každý den běhat pro čerstvé.

V dnešní době zmrazených polotovarů je spíše dobrodružství si koupit nějaké pečivo do zásoby. Veskrze máte dvě možnosti - druhý den nějak zkousnout gumové housky, čtvrtý už je tvrdé nejlépe zkrmit koním. Nebo si čerstvé pečivo uchovávat v mrazáku. Což mě osobně teda moc neoslovuje, mám po rozmražení pokaždé tak nějak pocit, že už to stejně není ono. Jestli je to opravdu moje chiméra nebo pravda dvakrát zmrazeného polotovaru, Vám asi neprozradím. Ale mám pro Vás recept na chleba, který je prostě úžasný. Vážně. U nás teda zmizí maximálně do tří dnů, ale i třetí den se tváří naprosto vláčně a čerstvě, takže trvanlivost má bezesporu dlouhou. (po jak dlouhé době začně tvrdnout, to jsem nikdy nestihla zaznamenat :)). Takže velké díky Markétě z kitchenette.cz, od které recept pochází.

Na 1 velký bochník nebo dva menší budeme potřebovat:

3 hrnky teplé (ne horké, tak tělové tepoty) vody
1 lžíci sušeného droždí (nebojte, odpovídá 1 pytlíku, tj. 7 g)
1 lžíci cukru
1 lžíci rostlinného oleje
1 lžíci octa
3 hrnky hladké mouky
2,5 - 3 hrnky celozrnné mouky
1 lžíce soli
ořechy, bylinky, semínka... (já jsem poprvé pekla s nasekanými vlašskými ořechy, poté se lněnými a slunečnicovými semínky...)

Do velké mísy si nalijeme vodu a přidáme cukr a droždí. Pár minut počkáme, až droždí začne pracovat a na povrchu se začne tvořit pěna a bubliny. Poté přidáme olej a ocet.

Začneme přidávat mouku. Nejprve hladkou, po hrníčkách, po každém přidaném hrnečku pořádně zamícháme (aby byla mouka co nejvíce spojená s vodou). Následně přidáváme mouku celozrnnou a sůl. Vznikne hustá, poměrně hladká, lepkavá hmota, do které přidáme semínka/ořechy/bylinky podle chuti a kterou přikryjeme utěrkou a dáme kynout na teplé místo, dokud nezdvojnásobí objem (tak 30-45 minut).

Po vykynutí těsto stěrkou přemístíme do vymazané formy/forem. Já používám dortovou silikonovou formu, protože nemám chlebovou. Navrch posypeme opět semínky/ořechy a dáme péct zhruba na hodinu do trouby předehřáté na 185°C.

Dobrou chuť!

1 komentář:

Zuzulienka řekl(a)...

hmmmm, vyzerá výborne!!!